ГАЗ ЧИ БЕНЗИН? ЩО КРАЩЕ? ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ
Газ чи бензин - це питання задають собі щодня все більше і більше водіїв, враховуючи істотне подорожчання останнім часом традиційного палива - бензину. Отже, спершу розглянемо основні відмінності між самим складом обох видів палива. Бензин - це частина рідкої суміші, яка виділяється при горінні нафти в температурному діапазоні від 35 до 205 градусів за Цельсієм. Однак, таким методом отримують близько 15 % всього бензину у світі. Інші 85 % виводять під час вторинної та подальших перегонок нафти шляхом поділу важких молекул вуглеводнів на більш легкі. Газом для заправки авто називають розріджену пропан-бутанову або метанову газову суміш. Його також отримують з нафти, але на відміну від бензину, це не основний продукт її переробки, а побічний, чим і пояснюється його ціна. За останні кілька років попит на установку газобалонного обладнання (ГБО) зріс на 15 %, а Україна стала третьою в Європі країною по його використанні. Така популярність газу в порівнянні з бензином, пояснюється більшістю водіїв,- значною економією витрат палива, і як наслідок - грошей. Чи так це, давайте спробуємо перевірити. Щоб взнати найпримітивнішим способом, через скільки окупиться установка ГБО, потрібно врахувати середні показники по:
- витратах бензину в день;
- кілометражу ваших щоденних поїздок;
- ціні (хоча б за останні кілька місяців) на бензин і газ;
- вартості ГБО, яке ви маєте намір встановити (або середньої вартості ГБО у вашому регіоні);
- вартості установки ГБО.
-
Наприклад, якщо витрати бензину 9 літрів, в день ви їздите близько 30-40 км, при вартості бензину марки А-95 - 13,6 грн/л, а газу - 6,4 грн/л, і ГБО ( з установкою на спеціалізованому сервісі) близько 7 тис.грн., установка ГБО окупиться через 12-15 міс. При цьому потрібно врахувати, що витрати газу, як правило, на 15 % більші. Якщо ж, витрати у вас менші і щоденних поїздок ви не здійснюєте, то цей термін буде - більшим. А якщо навпаки, наприклад - ви утримуєте АТП, і пробіг ваших авто істотно вищий, то і термін окупності знизиться до декількох місяців, а установку ГБО можна буде назвати цілком раціональною і прибутковою. З основними цифрами ми розібралися, але ж є ще чимало факторів, які слід враховувати, приймаючи рішення про перехід на газ. До недоліків такого - потрібно віднести в першу чергу:
- зменшення потужності мотора ( в середньому на 10-15 %);
- втрата вантажопідйомності авто (близько 70 кг) + балон займає більшу частину простору машини) (хоча деякі ставлять його на місце запасної шини);
- небагаточисленність і віддаленість газових заправок від житлових районів ( іноді плюс 10-15 км до кожної заправки);
- додаткова реєстрація в ДАІ і необхідність завжди при собі мати відповідний документ;
- на відміну від бензину, газ не служить додатковою змазкою для механізму мотора, від чого він буде потребувати частіших ремонтів.
-
Перевагами установки ГБО, крім суттєвої економії грошових коштів, є:
- більш плавна і м'яка робота двигуна;
- необхідність рідше міняти масло ( продукти горіння бензину негативно впливають на масло, а сам бензин змиває мастильний матеріал із стінок циліндрів);
- триваліший строк служби циліндрів (причина та сама);
- менш згубний вплив на навколишнє середовище;
- практично відсутні продукти горіння на поршнях і клапанах, оскільки газ вигорає майже на 100 % , та ін.
-
І так, враховуючи всі недоліки і переваги переходу на газ, потрібно зауважити, що змінити вид палива буде доцільно лише в тому випадку, якщо ви їздите багато і часто, але не на дуже високих оборотах. Так ви зможете повною мірою відчути економічну вигоду, хоча вирішувати потрібно виходячи з безлічі факторів, порадившись при цьому з досвідченим фахівцем.
Поки моя родина жила в Києві, в нашому автопарку завжди переважали невеликі автомобілі з об'ємом двигуна до 2 літрів і, як наслідок, не сильно "ненажерливі". З переїздом на інше місце проживання з урахуванням нових потреб сім'ї було прийнято рішення про покупку позашляховика. І відразу ж на порядку денному стало питання про доцільність встановлення на новий джип ГБО.
Мої уявлення про цьому питанні на той момент були більш ніж поверхневі, а саме- я чула, що:
- газ дешевше від бензину,
- при їзді на газі зберігається можливість їздити і на бензині,
- поставити ГБО практично на будь-який автомобіль - не проблема.
-
Виходячи з цих вихідних даних, моє ставлення до настільки значного втручання в конструкцію автомобіля було більш ніж лояльне. Засукавши рукави, я почала підшукувати виконавців для установки ГБО.
Виявилося, що знайти СТО для подібних робіт - не проблема. Оголошеннями рясніє і Інтернет, і друковані спеціалізовані ЗМІ, і форуми автовласників. Вивчивши деякі з них, я прийшла до наступних висновків:
- Найбільш поширеним і з найкращим співвідношенням ціни і якості на даний момент прийнято вважати ГБО четвертого покоління, яке характеризується розподіленим синхронізованим впорскуванням газу. (Довідково: для любителів технічних новинок вже існує 5 і 6 покоління ГБО)
- Ціна самої системи і роботи з встановлення залежить від виробника ГБО і технічних характеристик вашого авто (кількості циліндрів). Найбільш економний варіант - поєднання польських і італійських комплектуючих. (Довідково: майже скрізь мені пропонували на вибір два варіанти: або італійське обладнання за 1500 доларів, або "збірний комплект" - польський блок управління Stag та італійська "механіка" за 900-1000 доларів.)
- Згідно з розрахунками спеціальних калькуляторів, витрати з установки ГБО на мій автомобіль гіпотетично повинні окупитися приблизно за 16 місяців.
- Установка ГБО займає кілька годин (як правило, не більше одного робочого дня), гарантія на обладнання зазвичай сильно відрізняється - від 1,5 років з обмеженням пробігу і аж до 4 років без обмежень.
-
Виходячи з додаткових даних, все виглядало дуже привабливо, настільки, що я була готова "пожертвувати" динамікою розгону свого "танка". Отже, підрядник був обраний, бюджет виділений, дата установки визначена. Час "Ч" настав, по приїзду на СТО мене чекав ще один "сюрприз" - власник цього СТО їздить на точно такій же моделі та модифікації авто, що і у мене, при цьому, природно, їздить на газі. Відгуки дав позитивні. Натхнена таким поворотом справ, я вважала, що залишила своє авто в надійних руках, і відправилася по своїх справах. Приблизно через 5 годин мені передзвонили з СТО і повідомили, що робота виконана, авто можна забрати...
І ось з моменту установки ГБО пройшло вже 2 місяці. За цей час я встигла випробувати його і в міських умовах, і в дальній поїздці по бездоріжжю. І знаєте що? Якщо б можна було б повернути назад, я б більш глибоко вивчила це питання і однозначно не стала б ставити газ на свій автомобіль.
Отже, для тих, хто ще думає про доцільність встановлення ГБО, я пропоную наступний тест (варіанти відповідей Так/ Ні):
- Витрати бензину на вашому автомобілі 10 і менше літрів на 100 км (у вашому звичайному циклі експлуатації).
- Ви часто використовуєте більшу частину простору багажника
- Ви - власник японського автомобіля або ваш автомобіль на гарантії
- Ви не готові до додаткових витрат на заміну запчастин і реєстрацію ГБО в МРЕВ
- Ви не готові проходити додаткове ТО ще й по частині ГБО
- Ви не дуже добре розбирається у всіх питаннях технічної експлуатації автомобіля
- У вас на прикметі немає свого "дяді Васі" - майстра на всі руки, який завжди готовий взяти ваш автомобіль у ремонт, і якому ви беззастережно довіряєте
- Ви не звикли запам'ятовувати, коли і скільки палива заправили в свій автомобіль
- Ви не готові змінити разваговку вашого авто
- Ви не знайшли відгуків від власників саме такої ж марки і моделі авто, як у вас, з досвідом експлуатації саме такого ж ГБО, як ви збираєтеся встановити.
Якщо ви хоча б на 3 питання з перерахованих вище відповіли ствердно, то від установки ГБО вам краще відмовитися. Чому? Та тому що:
- При витраті бензину на рівні 10 і менше літрів ГБО окупиться в середньому не менш ніж за 2 роки. Ви впевнені, що через пару років не зміните авто?
- Балон "з'їдає" величезну частину багажника. Ну, а якщо мова йде про тороідальний балон (замість запаски), то вам весь час доведеться возити з собою брудну запаску в багажнику.
- Установка газу вимагає втручання в електричні ланцюги вашого авто і його паливну систему. Ті, хто хоч колись стикався з роботою СТО, знають, як нечасто їх послуги можна назвати якісними. У будь якому разі щось зламають або поставлять некоректно. Ви готові до цього? Виробники авто - ні. Тому і позбавляють такі автомобілі гарантії. І якщо наявність гарантії для вас непринципова, то коректна робота ГБО - думаю, все-таки має значення. А це можливо тільки при відключенні бензонасоса на час їзди на газі. Якщо ж у вас хитрий комп'ютер від японських виробників (європейців деяким "кулібіним" вдається "перепрошити"), то "обдурити" його, щоб відключити електричний бензонасос, установники точно не зможуть. Звідси слідує наступний пункт.
- Змінювати запчастини тепер вам доведеться як ті, що стояли на авто і до установки ГБО (наприклад, після переходу на газ дуже часто доводиться міняти бензонасос, оскільки під час роботи авто на газі він просто змушений ганяти бензин по колу), так і запчастини самого ГБО. При цьому саме ГБО дуже швидко старіє, і не факт, що наявні сьогодні, наприклад, мембрани завтра не підуть у небуття.
- До установки ГБО установники зазвичай дуже "м'яко стелять", розповідаючи, що витрат часу і грошей на обслуговування системи практично не потрібно. Не вірте. Навіть якщо у вас не буде поломок, все одно ГБО вимагає проведення якихось регламентних робіт, а саме: регулювання редуктора, злив конденсату, заміна мембран і т.д.
- Тепер ви ніколи точно не будете знати, до спеців саме якого профілю звертатися з проблемою - до газівників, електриків або мотористів. Саме з цієї причини:
- Досвідчені майстри взагалі не люблять працювати з авто на газі, оскільки часто пошук причин полому та їх усунення на таких авто займає набагато більше часу.
- Індикатори газу працюють неточно, а тому ви ніколи не зможете спрогнозувати з достатньою точністю, коли газ закінчиться. До того ж у балоні завжди залишається близько 20% газу, і цю вагу ви завжди будете возити з собою. Що неодмінно позначиться на наступному пункті.
- Крім самого балона з газом, який ніколи не викачується з балона повністю, вам доведеться возити з собою ще й неабияку кількість бензину (щоб двигун міг прогрітися на бензині, і щоб бензонасос не ганяв бруд з дна бензобака, рекомендується наповнювати бак бензином не менше ніж на третину). Так що поведінку авто на дорозі можна буде порівняти з відчуттям мішка картоплі у вас в багажнику. Невже вам це сподобається?
- Оскільки завдання установників - продати вам ГБО і свої послуги, то наївно очікувати від них об'єктивних відомостей по вашому автомобілю. Поспілкуйтеся краще з іншими комп'ютерними спеціалістами - тими, кому доводиться якраз усувати наслідки спроб установників обдурити комп'ютер вашого авто. Послухайте про невдалі спроби "перепрошивання мізків". Почитайте реальні відгуки тих, хто вже їздить на авто з такими ж вхідними даними, як у вас. А головне, пам'ятайте: жодна спроба встановити ГБО на авто, якщо така установка не передбачена самим виробником, не проходить без проблем - у когось дрібних, а в когось і великих.
Калькулятор окупності ГБО
Як користуватися калькулятором? Щоб дізнатися термін окупності установки ГБО на Ваш автомобіль, введіть в таблиці потрібні значення. Ціну ГБО, бензину й газу потрібно вводити в одній і тій же валюті. Не має значення, будуть це гривні, рублі чи долари. Зверніть увагу на те, що дробові числа потрібно вводити через крапку, а не через кому. Калькулятор передбачає, що витрата газу на 15% -20% більше, ніж витрата бензину.